Weer een leuke week in Fiji - Reisverslag uit Lautoka, Fiji van Renske Beerkens - WaarBenJij.nu Weer een leuke week in Fiji - Reisverslag uit Lautoka, Fiji van Renske Beerkens - WaarBenJij.nu

Weer een leuke week in Fiji

Door: Renske Beerkens

Blijf op de hoogte en volg Renske

26 November 2016 | Fiji, Lautoka

Bula,

18 November hadden we community day dat houdt in dat je de bevolking met iets helpt. We gingen naar een school in Nadi en hebben hun speelplaats opgeknapt. We hebben een bank en een tafel gemaakt en die hebben we ook nog in leuke kleurtjes geschilderd. verder moesten we gewoon dingen opnieuw verven en dingen die kapot waren repareren. Na 3 uur in de zon gewerkt te hebben was mijn nek zo erg verbrand dat ik kleine blaren erop kreeg. Ondertussen heb ik ook ongeveer 40 muggenbulten op mijn lichaam.

19 November zijn Louise en ik naar Natadola beach gegaan. Het was 2 uur rijden met de bus om er te komen. Toen we vertrokken uit Lautoka was het warm en mooi weer, toen we bij het strand aankwamen begon het te regenen. We hadden ons er zo op verheugd om eindelijk te gaan zwemmen en af te koelen dat we er ondanks de regen zijn gebleven,m maar de golven waren te hoog en het regende te hard. Na een tijdje waren we helemaal doorweekt en hadden we het zo koud dat we maar naar Nadi zijn gegaan om te kijken wat er daar allemaal is. Ik had nooit verwacht dat ik het koud zou hebben in Fiji.

20 November zijn Louise en ik naar Denarau gegaan om te weten te komen welke eilanden er allemaal zijn en wat de prijzen zijn om er naartoe te gaan. Denarau is echt een plaatsje voor de toeristen. Er zijn ontzettend veel resorts, winkels en restaurants. Als je naar de andere eilanden wilt moet je naar Denarau gaan, vandaar dat er daar ook zoveel toeristen zitten. Na alle winkels af te zijn gegaan en genoeg informatie te hebben verzameld gingen we lunchen bij een restaurant en daarna zijn we weer met de bus naar huis. gegaan.

De 21e was niet zo heel bijzonder. Ik moest zoals gewoonlijk om 8 uur op school zijn. De kinderen oefende hun dansjes en verder werd er niet veel gedaan. Toen ik thuis aankwam vertelde Barbera mij dat er ergens in de avond 3 jongens uit Australië kwamen die een paar nachten zouden blijven slapen. Een van die jongens was 2 jaar geleden ook een vrijwilliger geweest en had 3 maanden bij Barbera gewoond.

22 November was de diploma uitreiking van mijn klas. De meisjes droegen een groene jurk en de jongens een groene blouse met een nette broek eronder. Er werd veel gebeden en gepraat met af en toe een dansje. Toen alle kinderen hun diploma had gekregen gingen we eten. Zoals verwacht was er gigantisch veel eten. Ze hadden sandwiches met veel Fijian en Indian hapjes. Toen ik thuis kwam zijn Louise en ik samen met de 3 jongens naar Saweni beach geweest en konden we eindelijk zwemmen. Het was een afgelegen strand waar bijna geen mensen waren. Het water was mooi helder en warm. Toen we thuis kwamen gingen we eten en zijn daarna naar de golfclub gegaan om iets te drinken met zijn allen. De golfclub is maar 5 minuten lopen vanaf ons huis en omdat het redelijk hoog ligt is het uitzicht er prachtig.

De 23e was de laatste schooldag. De klassen 1 tot en met 8 hadden hun diploma uitreiking. Er werd nog vaker gebeden en er leek maar geen eind aan te komen. Er werd vooral gepraat en ontzettend veel prijzen weg gegeven. Iedere kind kan per klas een prijs krijgen als ze het beste zijn in iets zoals: rekenen, Engels, Hindi, sociaal, computer en hygiëne. Er waren er meer maar die ben ik vergeten. Er was 1 jongetje uit klas 2 die 5 prijzen kreeg en 100% scoorde op rekenen, Engels en Hindi. Toen ik van school naar de stad wilde lopen kwam ik onderweg de jongens tegen en ben samen met hun wat winkels af gegaan in Lautoka. Toen we thuis kwamen was Louise ook thuis en zijn we weer naar de golfclub gegaan waar we wat gedronken hebben en pool hebben gespeeld. We besloten om de zonsondergang te bekijken en daarna naar huis te gaan om te eten.

24 November moesten we naar het hoofdkantoor komen van Projects Abroad omdat we uitleg kregen over de volgende school waar we heen gaan. De arme gedeeltes van Fiji hebben geen school dus wij geven ze les op een zomer school. Na de uitleg gingen we naar een school in Nadi om hun diploma uitreiking te zien en sommige vrijwilligers moesten een dans doen. Gelukkig hoefde we niet tot het einde te blijven want het zou tot 10 uur 's avonds duren.

De 25e moesten we weer naar het hoofdkantoor komen om een planning te maken voor de kinderen op de zomerschool. We werden verdeeld in groepjes en er verteld wie welke klas ging doen. Nadat iedereen een planning had gekregen voor een week zijn we naar het plaatsje gegaan waar de school is. Hoe dichterbij we kwamen hoe armer het werd, je zag meteen een andere kant van Fiji. De kinderen kwamen op je af gerend en hadden kapotte kleding aan en sommige zagen er erg onverzorgd uit. De school bestaat uit 1 klaslokaal waarin we de kleuterklas en groep 1 tot en met 8 les moeten geven, dat zijn ongeveer 100 kinderen in 1 klein klaslokaal . Dus sommige groepen krijgen buiten les. Iedere keer als het een langere tijd geregend heeft staat het dorpje onderwater.

Vandaag zijn Louise, Sara en ik naar Beachcomber geweest. Beachcomber is een klein eilandje dat bij Fiji hoort. Het staat bekend als party Island. We moesten naar een resort in Lautoka komen en vanuit daaruit stapte we op een boot richting Beachcomber. Toen we op de boot zaten en onderweg waren naar het eiland kwamen we langs ontzettend veel eilanden, zelfs eilanden die alleen uit zand bestaan met niks erop. Toen we aankwamen op het eiland stond er een bandje te spelen en kregen we een korte rondleiding. Op het eiland was ontzettend veel te doen. Het eiland was echt prachtig. Het water was helder en blauw en het zand was bijna wit. We gingen met een kleinere boot met een glazen bodem de zee op om te snorkelen. Er waren ontzettend veel vissen en ze kwamen heel dichtbij, je voelde ze langs je lichaam zwemmen. Daarna heb ik wat gezwommen en op een jetski gereden. Met de jetski ben ik rond 2 andere eilanden gegaan, Treasure island en eentje die alleen uit zand bestaat. Toen ik van de jetski afstapte was ik van top tot teen verbrand dus dat wordt nog wat met slapen dadelijk. Toen we thuis kwamen zei Barbera dat we naar een Fijian verjaardag gingen. Dat bestaat uit heel veel eten en veel kava.

Iedere dag leer en zie ik hier dingen die ik eerst nog niet kende. Het blijft me verbazen hoe ontzettend aardig iedereen hier is en dat ik me al vrijwel meteen helemaal thuis voelde hier. Het regent en onweert hier momenteel ontzettend hard dus ik duik lekker mijn bedje in en ga slapen. Voor jullie begint de dag, voor mij eindigt die.

Tot gauw!


  • 26 November 2016 - 13:27

    Resy Hanen:

    Hoi Renske ,
    Mooi om te lezen wat je allemaal doet. Super wat een mooie ervaring.
    Groetjes Resy

  • 26 November 2016 - 19:43

    Marianne:

    Hey Renske,

    Wederom een mooi en indrukwekkend verslag met mooie foto's erbij! Heerlijk hé om iedere dag je te verbazen over de mooie en goede dingen in het leven, dat het interessant is om andere culturen te leren kennen met mensen ontdekken. Wacht weer met spanning je nieuwe verslag af, geniet, leer, ontdek, lieve groetjes
    Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Fiji, Lautoka

Renske

Actief sinds 15 Nov. 2016
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 7667

Voorgaande reizen:

11 November 2016 - 24 Januari 2017

Fiji, Lautoka, Pacific Harbour

Landen bezocht: