Het haaienbeschermingsproject - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Renske Beerkens - WaarBenJij.nu Het haaienbeschermingsproject - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Renske Beerkens - WaarBenJij.nu

Het haaienbeschermingsproject

Door: Renske Beerkens

Blijf op de hoogte en volg Renske

23 December 2016 | Fiji, Fiji Islands

Bula,

Zondag 11 december was ik onderweg naar pacific harbour. De reis was verschrikkelijk een vrouw voor me gaf 4 keer over in een plastic zak en de geur was verschrikkelijk en alsof dat nog niet erg genoeg was gaf daarna een vrouw over in de bus en moesten ze stoppen om de bus schoon te maken. Eenmaal aangekomen ontmoeten ik sommige vrijwilligers en had ik mijn introductie en rondleiding. Het gebouw bestaat uit 5 appartementen met in ieder appartement 2 slaapkamers voor in totaal 8 personen en 2 badkamers en eigen keuken. Boven is 1 appartement voor de mensen van projects abroad en een gezamenlijke ruimte waar wij eten en er zijn kantoortjes.

De 12e moest ik vroeg op om naar de duikvereniging te gaan voor mijn open water brevet. Het bestond uit 3 uur video's kijken en veel toetsen maken en een examen. Daarna moest ik het zwembad in, ik verwachte dat het met duikspullen zou zijn maar in plaats daarvan moest ik 14 keer open neer zwemmen en 10 minuten in het midden van het zwembad blijven zonder te staan. Project Abroad doet hier het haaienbeschermingsproject en zorgt voor het ecosysteem in de oceaan. Ze doen onder andere tellingen van haaien en andere vissen, plaatsen van onderwatercamera's en gegevens verzamelen, allerlei activiteiten omtrent recycling en klimaatverandering en nog veel meer.

De 13e ging ik eindelijk met de duikspullen het water in om alle basisdingen te oefenen en mijn buoyancy (drijfvermogen) onder controle te krijgen. Wat ik niet wist was dat ik daarna meteen de boot op ging voor mijn eerste duik. Iedere keer als je de boot op gaat heb je twee duiken. Ik moest mijn BCD vastmaken aan mijn tank en controleren of alles goed was en of mijn tweede fles goed was. Een BCD (Buoyancy Control Device) / trimvest wordt gebruikt om je duikfles(sen) aan te bevestigen en zorgt ervoor dat je zowel onderwater als aan de oppervlakte je drijfvermogen kunt regelen. Het viel wel mee hoe zenuwachtig ik was. De Golven waren groot en we vlogen over het water heen. Mijn eerste duik was geweldig ik zag twee giant reef Ray's paren en 5 whitetip haaien heel dicht bij me. Een groene zee schildpad zwom langs me en er waren ontzettend veel grote vissen. Toen we weer op de boot waren voelde ik me zee ziek maar ze zeiden dat het kwam door de golven en zodra ik het water weer in sprong het weg zou zijn. Mijn tweede duik was wat minder je kon bijna niks zien en de stroom was erg sterk. Omdat ik nog wat moeite had met mijn buoyency moest mijn instructeur me vast houden zo dat ik niet tegen het koraal aan zou botsen door de stroming.

De 14e was het erg slecht weer alle duiken waren afgezegd behalve die van mij. Eenmaal in het water kon ik begrijpen waarom. Het zicht was erg slecht en je werd alle kanten op gesleurd door de golven. Het was een goed moment om mijn buoyency onder controle te krijgen en alle dingen die we in het zwembad gedaan hadden nu in de zee te doen. Bij mijn tweede duik kreeg ik een ontzettend erge druk op mijn hoofd en seinde ik naar mijn instructeur dat het niet goed voelde hij gaf aan dat we terug naar de oppervlakte gingen en legde me daar uit dat als ik rustig naar beneden ging en mijn oren vaak zou klaren ik daar geen last van zou hebben. De duik was het zelfde als de eerste duik, we maakte een safety stop op 5 meter van 3 minuten en toen we terug op de oppervlakte waren zei mijn instructeur dat mijn masker vol bloed zat. Door de druk op mijn hoofd kreeg ik een super erge bloedneus toen ik weer boven water was.

Donderdag 15 december hadden we cycloon voorbereiding iedereen kreeg een taak en dat kon zijn om alles wat weg kan vliegen opruimen tot flessen vullen met water omdat de stroom en waterdruk weg zou vallen. Omdat het gisteren en de hele nacht constant had geregend stonden sommige delen al onderwater. Wat begon als serieus bezig zijn met de voorbereiding eindigde met onze regenjassen in het zwembad onder een paraplu ( zie het filmpje op Facebook ). We kregen de opdracht om de aankomende dagen binnen te blijven en we mochten absoluut niet van het terrein af. We mochten wel nog snel de nodige boodschappen doen.

De 16e tot en met de 18e gebeurde er niet veel het regende constant en we zaten 'opgesloten' in onze appartementen. We mochten wel naar het appartement naast ons. We keken films en speelde spelletjes en tot onze grote verbazing mochten we alcohol drinken wat normaal verboden is op ons terrein. De staff had zelfs bier voor ons gekocht zodat het minder erg zou zijn dat we 'opgesloten' zaten. Om het minder saai voor mij en sommige vrijwilligers te maken kreeg ik theorie les over shark aware, Mangrove, tagging en survey dive. Iedereen krijgt dat en ik ben blij dat ik dat in mijn vrije weekend had zodat ik niks zou missen van het normale programma.

De 19e was Dirty Day dat houd in dat we een dorpje helpen met dingen die er moeten gebeuren. Omdat het nog steeds slecht weer was kwamen de kinderen van happy home naar ons toe. Happy home is opgericht voor kinderen waarvan de ouders geen geld hebben en kinderen waarvan iemand in de family een crimineel is, deze kinderen krijgen geen fatsoenlijke opvoeding. Ook was the chicken boy er. Je hoort wel eens van die verhalen waarvan kinderen opgevoed worden door dieren en je denkt van daar geloof ik niks van. Maat ik heb zo'n kind (man ondertussen) ontmoet. Niemand weet precies zijn leeftijd maar ze denken dat die ongeveer 40 is. Toen die een baby was overleed zijn moeder en zijn vader werd vermoord en moest hij naar zijn opa en oma. Die dachten dat hij bezeten was omdat hij epilepsie heeft. Ze stopte hem onder het huis bij de kippen. Hij werd in feite opgegroeid bij de kippen. Uiteindelijk werd hij naar een soort huis gebracht waar hij vastgebonden aan een bed zat en mishandeld werd. Toevallig kwam de vrouw van happy home langs en ze vroegen of zij de chicken boy wilde zien. Toen ze hem zag wilde ze hem daar niet achterlaten maar voor hem gaan zorgen. Ze moest hem alle basis dingen leren omdat hij dus liep als een kip en zich gedroeg als een kip. Zo is happy home begonnen. Om het hele verhaal te horen kun je naar de site http://Www.thehappyhometrust.com gaan of kippen jongen Googlen. Een meisje uit Nederland heeft een documentaire over hem gemaakt dus als het goed is kun je dat via Google vinden.

De 20e hadden we Mangrove dag (herbeplanten van mangrovebossen) omdat het gelukkig beter weer was konden we eindelijk weer iets gaan doen. Het was nog steeds te slecht om te duiken. We moesten alle mangrove met 4 blaadjes naar achteren verplaatsen en de dode eruit halen. De kleine moesten we terug naar voor halen. Het was eigenlijk de bedoeling om in de middag te gaan taggen maar de rivier was overstroomd waardoor er een sterke stroming was dus Gauthier, iemand van projects abroad, vroeg me of ik hem kon helpen met het schoonmaken van zijn vriezer terwijl de anderen naar onderwater video's van de BRUV aan het kijken waren. De vriezer ligt vol met vissen, kleine haaien die vissers gevangen hebben en dood waren, verder liggen er magen, levers en vinnen van haaien. Ik moest alles opschrijven wat er in lag zodat hij een overzicht had, Gauthier was de vriezer aan het opruimen. Hij vond een haaien kaak en vroeg of ik die wilde schoonmaken. Haaien bestaan uit kraakbeen dus het is ontzettend moeilijk om het schoon te maken en je moet er veel geduld voor hebben. Ik vond het wel een hele eer dat ik dat mocht doen.

Woensdag 21 december wat het weer eindelijk weer goed genoeg en hadden we een survey dive. Dat houdt in dat je op een bordje bepaalde vis soorten van 30cm of groter moet opschrijven als je ze ziet. Omdat dit mijn eerste survey dive was kreeg ik een bord met plaatjes van de vissen erop om te oefenen. We moesten de vissoorten van te voren al leren en dat zijn er ongeveer 70,daarnaast zijn ook nog de haaien, pijlstaartroggen en schildpadden die je moet kennen. Omdat we zo veel duiken gemist hadden zouden we die dag 2 survey dives hebben en 2 fun dives maar omdat de golven weer hoger werden hebben we er 3 gedaan maar de 3e duik was een lange duik.

De 22e had ik dan eindelijk mijn haaienduik. Officieel mag ik maar tot 18 meter omdat ik alleen open water heb maar omdat er zo veel dive masters bij ons waren mocht ik tot 30 meter. Je daalt eerst af tot 30 meter waar ze een muur van dood koraal gemaakt hebben waar je gehurkt achter moet zitten. We hadden een vuilnis bak vol met dode vissen bij ons om vissen aan te trekken en vooral dus de haaien. Op de bodem staat een ijzere bak waar ze tonijn koppen in doen om de haaien mee te voeren. We zagen 14 bull sharks die 3,5 meter zijn en ze kwamen ontzettend dichtbi. De vissen zwemen daar zo dicht op je dat ze soms voor je masker zaten en je niks kon zien. Daarna ga je naar 15 meter waar ze de whitetip, blacktip en de grey reef shark voeren. Het is best een raar idee dat je weg zwemt en 14 haaien van 3,5 meter achter je hebt zwemmen en je geen idee hebt waar ze zijn. De whitetip en blacktip zijn kleinere haaien van ongeveer 1 meter tot 1 meter 20 en de grey reef word tussen de 1 meter 50 en 2 meter. Van alle 3 zagen we er 4. De 2e duik zagen we er wat minder. Omdat ik zo zenuwachtig was zat ik bij mijn eerste duik bijna zonder lucht, zoveel had ik verbruikt maar gelukkig had ik nog genoeg om met mijn eigen tank boven te komen en had ik geen lucht van iemand anders nodig. Bob was jarig die dag dus we zijn lekker uit eten gegaan 's avonds. Er was een show waar mensen danste en met vuur danste.

Vandaag vrijdag 23 december is het weekend dus kunnen we doen wat we willen. Mijn werkweek begint op zondag en eindigt op donderdag rond 16.00 uur. Ik en Claire wilde graag onze advanced duikersbrevet halen dus daar zijn we nu mee bezig. Om je advanced te halen heb je 5 duiken nodig waaronder een wrak duik en een haaienduik. Vandaag hadden we een drift dive omdat er een sterke stroming was. Het was een grappige ervaring om de zee je gewoon mee te laten sleuren en eigenlijk niets te doen als alleen maar om je heen kijken. We zagen een ontzettend grote groene zee schildpad van 50 centimeter en ontiegelijk grote vissen en een narrow-bared Spanish mackerel. Een Sucker fish die zich vast zuigt aan de haai zwom constant met ons mee en probeerde zich vast te zuigen aan ons, dat was een super leuke ervaring. Even later kwam er een grey reef shark van 2 meter die rondjes om ons bleef zwemmen en uiteindelijk verdween. De tweede duik was een fun dive. Waar we de haaienduik doen is een beschermd gebied dus het koraal is er ontiegelijk mooi en daar duiken we dus ook vaker.

Ik heb hier nu maar een paar foto's, ik zal kijken of ik er later nog meer kan toevoegen.

Morgen moet ik weer vroeg op voor mijn tweede haaienduik! Daarna ga ik met Helen, Ashleigh, Kaho en Bob naar Mango Bay resort om daar kerst te vieren. Ik wens iedereen een hele fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar!


Liefs Renske.


  • 23 December 2016 - 21:51

    Marianne:

    Hey Renske, wow, wat maak je veel mee! Je beschrijft het duidelijk en mooi zodat ik het voor me zie, hihi...ga door met leren, genieten en wens je ook hele mooie Kerstdagen en alle goeds voor 2017!
    Lieve groetjes

    Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Fiji, Fiji Islands

Renske

Actief sinds 15 Nov. 2016
Verslag gelezen: 586
Totaal aantal bezoekers 7657

Voorgaande reizen:

11 November 2016 - 24 Januari 2017

Fiji, Lautoka, Pacific Harbour

Landen bezocht: