Mijn tweede en derde week - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Renske Beerkens - WaarBenJij.nu Mijn tweede en derde week - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Renske Beerkens - WaarBenJij.nu

Mijn tweede en derde week

Door: Renske Beerkens

Blijf op de hoogte en volg Renske

11 December 2016 | Fiji, Fiji Islands

Bula,

Zondag 27 november zijn Louise, Fin, Andy en ik naar een modderbad gegaan. Harry had een voedselvergiftiging opgelopen. Fin, Andy en Harry zijn de 3 jongens uit Australië. Er was een heetwaterbron dat 70 graden was en doormiddel van pijpen werd het water naar 4 verschillende zwembaden geleid. Omdat ik nog steeds erg verbrand was kon ik in 2 van de 4 zwembaden niet in omdat dat te warm was en te erg zou branden.

De 28e begon de zomerschool. Er waren super veel kinderen en iedereen was blij om ons te zien. Als blond meisje moet je je haar in een knotje doen anders zitten ze constant aan je haar, als je je telefoon tevoorschijn haalt staan er meteen 10 kinderen om je heen mee te kijken met wat je aan het doen bent. De meeste jongen kinderen tot 4 jaar hebben een huidziekte waardoor ze allemaal kleine zweertjes hebben op hun armen en benen door de slechte hygiene, gelukkig groeien ze er na hun 4e jaar overheen. De dag begon dat de kinderen een paar liedjes zongen, daarna moesten we bij onze klas gaan zitten, Louise en ik hadden groep 3 en 4. Het thema was de natuur en omdat de kinderen het hier geweldig vinden om te tekenen hadden we ze een tekening laten maken over hoe de natuur eruit zou zien met afval en zonder afval. Het is hier heel normaal dat de mensen gewoon alles op straat gooien en je komt hier ook maar heel af en toe een prullenbak tegen. Na school zijn Alex, Louise en ik naar Denarau gegaan om wat te drinken.

De 29e en 30e ben ik thuis gebleven omdat ik ziek was en waarschijnlijk een zonnesteek had. De kinderen van de tante kwamen bij ons wonen dus nu lopen er 6 kinderen in huis. Ze heeft 1 jongen en 2 meisjes. De jongen is 5 en de meisjes zijn 7 en 11. De meisjes vinden het erg leuk om je kamer steeds binnen te lopen en te vragen wat je aan het doen bent dus voortaan moet ik de deur van mijn kamer op slot doen.

1 December voelde ik me een beetje beter en ben ik weer naar school gegaan. Er waren een veel minder kinderen dan maandag wat wel prettig was omdat je nu genoeg ruimte had om je ding te doen. Louise en ik hadden legen flessen mee genomen en we lieten de kinderen bruikbaar afval van thuis mee nemen zoals bijv. Lege wc rolletjes. Met de fles en hun afval moesten ze een dier maken. Het doel van de les was om de kinderen te laten zien dat je van je afval andere dingen kan maken zoals nieuw speelgoed. De kinderen waren erg enthousiast en de meeste wilde het dier mee naar huis nemen. Na school ben ik naar de dokter gegaan omdat ik me nog steeds niet heel goed voelde en die vertelde me dat ik een erge vorm van zonnesteek had en dat mijn bloeddruk erg laag was. Ik heb hem ook mijn muggenbulten laten nakijken omdat sommige er erg raar uit zien en heel groot worden. Blijkbaar heb ik een allergische reactie op de muggen hier dus kreeg ik een zalf die er tegen zou moeten helpen.

Vrijdag 2 december hadden we een vrije dag en ben ik samen met Louise, Alex en Rachel naar Warwick resort gegaan aan de Coral Coast. Het was vanuit Lautoka 3 uur rijden om er te komen. Alex en Rachel zijn twee meisjes uit New York. Het resort was prachtig en we hadden eindelijk een zwembad. De kamer was groot met twee aparte bedden en we konden onszelf eindelijk zien als we gingen douche. De douche bij mijn gastgezin is heel erg donker namelijk. Omdat ik een zonnesteek had en van de dokter rustig aan moest doen heb ik de hele dag in de schaduw bij het zwembad gelegen. 's Avonds hadden we sushi gegeten en daarna was er happy hour in een bar.

De 3e hebben we in de ochtend nog even bij het zwembad gelegen maar om 11 uur moesten Louise en ik de kamer uit zijn. Alex en Rachel bleven er nog een nacht. Omdat Louise zondag naar huis ging konden we maar 1 nacht blijven. Rond 1 uur zaten we weer in de bus richting Lautoka. Toen we thuis aankwamen ging Louise haar spullen pakken en hebben we verder niet veel gedaan. Ik kon wel merken dat niks doen en de airconditioning mij goed had gedaan en ik me stukke beter voelde.

De 4e hadden we zoals gewoonlijk een groot zondagmiddag lunch, de tafel stond weer vol met eten en onze borden pastte nog maar net op de tafel. Na de lunch zijn we naar het vliegveld gereden om Louise en Harry uit te zwaaien, Harry gaat naar India en daarom vertrekt die eerder. 's Avonds had ik alvast afscheid genomen van Andy en Fin omdat die de volgende middag zouden vertrekken en ik dan op school ben, ik zou ze dus niet meer zien.

Maandag 5 december moest ik weer vroeg op om naar school te gaan. Veel vrijwilligers waren al weg en er waren 2 nieuwe Chinese meisjes uit Australië. De klassen werden opnieuw verdeeld en Alex en ik hadden de kleuterklas. Van de 12 kinderen die we hebben spreekt er maar 1 Engels en die moest het dus steeds vertalen voor de rest. Omdat Alex een ontstoken oog had gekregen, aangestoken door 1 van de kinderen en er nog 2 andere vrijwilligers iets op hadden opgelopen door de kinderen werd ons aangeraden de kinderen minder op te pakken en onze handen goed te wassen als we klaar waren op school. Het was nationale vrijwilligers dag dus Projects Abroad had een taart voor ons en de kinderen zongen en dansten voor ons. We kregen een 'ketting' van bloemen om die ze zelf gemaakt hadden. Hier in Fiji staat dat als bedankje en voor respect. Na school zijn Alex en ik Nadi in geweest om te winkelen.

De 6e was gewoon een normale schooldag veel gebeurde er niet. Na school hebben Alex en ik gewacht tot Rachel klaar was omdat we naar de bioscoop zouden gaan. Rachel doet een ander project dan ons, namelijk nutrition. Toen Rachel klaar was liepen we naar de bioscoop toe en kwamen we 3 andere vrijwilligers tegen die met ons mee gingen. Toen de film afgelopen was zijn Alex, Rachel en ik naar een restaurant gegaan waar we pizza hebben gegeten en zijn daarna naar huis gegaan.

De 7e ben ik weer thuis gebleven helaas omdat ik voedselvergiftiging had opgelopen en die dag ongeveer 10 keer had overgegeven en te ziek was om alleen al mijn bed uit te komen.

De 8e hadden we na school een workshop waar we de rest de planning van volgende week moesten voorbereiden maar omdat Alex en ik hier stoppen hoefden we daar niet bij te zijn. Na de workshop gingen we naar een resort waar we bij het zwembad en het strand hebben gelegen en volleybal hebben gespeeld.

Vrijdag 9 december was mijn laatste dag op school. De vrijwilligers van nutrition kwamen met ons mee en hebben de kinderen een preek gegeven over manieren, respect, hygiene en voeding. Het verbaast me nog steeds iedere keer hoe de kinderen hier zijn een dankje krijg je vrijwel niet, en dat ze elkaar gewoon slaan als ze hun zin niet krijgen of om wat voor reden dan ook. Maar ondanks dat heb ik een erg leuke tijd gehad. De kinderen zongen een afscheidslied voor Rachel en mij en daarna zijn we naar huis gegaan.

De 10e heb ik niet veel gedaan. Ik heb mijn spullen gepakt om morgen te vertrekken. Zondag de 11 (vandaag) moest ik om 7 uur in de ochtend de bus pakken richting Pacific Harbour. De busreis was verschrikkelijk, een vrouw voor me had 4 keer overgegeven in een zak en daarna een andere vrouw in de bus dus ze moesten de bus schoonmaken. Nadat vergaten ze te vertellen waar mijn stop was dus in het volgende dorpje kwamen ze naar me toe en vertelde ze me dat ik al te ver was en een andere bus terug moest pakken. Eenmaal aangekomen kreeg ik een rondleiding door het huis en daarna had ik introductie. Ik kreeg samen met een andere vrijwilliger die vandaag ook aan is gekomen een rondleiding in het nabij gelegen dorpje door iemand van Projects Abroad. Daarna zijn we naar een resort gegaan voor ons welkomstdrankjes. Rond 5 uur zijn we terug gegaan om wat te eten om vervolgens weer terug naar het resort te gaan met alle vrijwilligers.

Ik heb een erg leuke tijd gehad in Lautoka en Nadi en ga mijn host family zeker missen. Morgen begint mijn eerste theorie les over duiken. Ik kan niet wachten tot ik mijn eerste duik heb en aan het haaienproject te gaan beginnen.

Bye bye❤️

  • 11 December 2016 - 15:21

    Marianne:

    Hey Renske,
    Weer een indrukwekkend verslag alleen jammer van de zonnesteek en muggenbulten maar zo te lezen sla je je er kranig door heen. Het eerste gedeelte mooi afgesloten en nu op naar het volgende avontuur, heel veel succes!

    Knoevel Marianne

  • 11 December 2016 - 16:24

    Resy Hanen:

    Renske,
    Mooi om je verslag te lezen. Mooie ervaring!
    Heel veel groetjes. Resy.

  • 12 December 2016 - 09:57

    Carla Arts:

    Ha die Renske,

    Wat een mooie tijd maak je daar mee. Met ups en downs lees ik . Je komt hier natuurlijk weer veel sterker uit!. Wauw super, Geniet van alles en sla het op !!
    Heel veel plezier !!
    Pas goed op jezelf.
    Liefs Kaatje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Fiji, Fiji Islands

Renske

Actief sinds 15 Nov. 2016
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 7664

Voorgaande reizen:

11 November 2016 - 24 Januari 2017

Fiji, Lautoka, Pacific Harbour

Landen bezocht: